Debatt. .

2020-01-07 08:30
Arbetsmarknad.se sprider en onyanserad bild av Arbetsförmedlingen, vilket bidrar till att politisera debatten, menar arbetsförmedlaren och debattören Johan Berg. Bild: Lars Pehrson/TT
Arbetsmarknad.se sprider en onyanserad bild av Arbetsförmedlingen, vilket bidrar till att politisera debatten, menar arbetsförmedlaren och debattören Johan Berg.
Puffetikett
Dagens ETC

Sluta snacka mytbildning – när ni själva sprider myter om AF

Sajten Arbetsmarknad.se säger sig vilja presentera fakta och inte bidra till att politisera debatten om Arbetsförmedlingen. Men debattören och arbetsförmedlaren Johan Berg hittar flera tveksamma uppgifter på sajten.

Det gäller att vara vaksam. Men det är inte alltid så enkelt. I fallet Arbetsförmedlingen florerar en mängd information. Lobbyverksamheten är omfattande från näringslivets sida, genom Svenskt Näringsliv och Almega, som vill att reformen, som kan innebära en fullskalig privatisering av AF:s matchningsverksamhet, ska genomföras. Så skulle ha blivit fallet enligt Januariavtalet, men nu snackas det om att även kommuner kan komma att bli aktörer i det nya systemet som ska vara på plats under 2022. Svenskt Näringsliv och Almegas lobbyverksamhet går inte ta miste på. De vill se ett system utan offentliga aktörer och bygga ut en miljardmarknad till förmån för sina medlemsföretag.

Men det sprids också information av andra vars avsikter är svårare att uttyda.Ett sådant exempel är arbetsmarknadssajten Arbetsmarknad.se. Den drivs av Björn Elmqvist och Mattias Elm. Elmqvist har bakgrund från både näringslivet och som tidigare upphandlingschef på AF.

Arbetsmarknad.se profilerar sig som en sajt som vill föra fram fakta och som på sin sajt skriver att ”bristen på tillgänglig information inom det arbetsmarknadspolitiska området gör att debatten ibland förs på fel grunder. Detta vill vi ändra på.” De skriver att ”fler ska få kunskap om ett viktigt område som annars är kraftigt politiserat.” Det låter bra. Men jag tror uppriktigt sagt inte på det.

Arbetsmarknad.se presenterar fakta – och gör det i många fall på ett objektivt sätt. Sen smyger de in information som visar på att sajten snarare bidrar till att ”politisera” debatten. Ta till exempel artikeln ”Sju myter om Arbetsförmedlingen” från den 10 december.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

En av myterna som Arbetsmarknad.se lyfter fram är att ”Privata utförare varken är effektivare eller billigare”. Det är ingen myt. Det anser Arbetsmarknadsutredningen. Det saknas nämligen forskningsstöd för att påvisa att de omfattande privatiseringarna som har gjorts i Australien och Storbritannien har lett till ökad effektivitet.

Att som Arbetsmarknad.se påstå att ”många missförstånd och oärliga uttalanden” florerar i debatten är anmärkningsvärt. Delar av Arbetsmarknad.se:s artikel skulle lika gärna kunna ha varit signerad Svenskt Näringsliv och Almega, som ständigt lyfter fram exemplet Australien och forskaren Dan Finns forskning.

Jag konfronterar Arbetsmarknad.se i ett meddelande på Twitter och påtalar att det inte handlar om en myt, varpå Arbetsmarknad.se svarar: ”Att du personligen inte tycker att flera av uppgifterna inte är myter är inget som på något sätt rör oss.” Ett anmärkningsvärt svar – men inte särskilt förvånande. Bara dagar innan hade jag påtalat för sajten att de även i en annan artikel om just AF, som publicerades bara dagar innan riksdagsvalet 2018, sprider en onyanserad bild. De hävdar att 1,5 % av externrekryteringarna förmedlas av AF:s personal.

Siffran stämmer någorlunda. Men den typen av statistik är skev och har av AF:s förra gd kallats för ”gangsterkalkyler” och professor Anders Forslund menar att den siffran inte behöver vara en dålig siffra även om den så kan framstå vid en första anblick. Faktum är att statistiken även är ett resultat av de privata aktörernas arbete, som AF upphandlar årligen för miljardbelopp och som utför omkring 35–40 % av matchningstjänsterna.

Detta nämns inte, och det påtalar jag för Arbetsmarknad.se, då jag menar att AF:s personal kan tolkas som enbart AF:s egen personal. 1,5 %-argumentet används av näringslivet och även Centerpartiet som argument för att slakta AF. Men SCB, som utför undersökningen, menar att även privata aktörer utgör ”AF:s personal”. Det bekräftas i ett samtal som jag haft med en av SCB:s experter, men Arbetsmarknad.se vägrar ändå att förtydliga det i artikeln. Det är inte första gången som jag har avslöjat osanningar som sprids om AF. Jag fick Svenskt Näringsliv att dra tillbaka två uppmärksammade AF-rapporter åtta respektive fem år efter att de publicerats  och har även visat hur Centerpartiet försökt mörklägga granskningar om AF.

Det är hög tid för Arbetsmarknad.se att visa att de verkligen vill framstå som en ”opolitiserad sajt” och inte som en sajt som för någons agenda. För att påstå sig vara objektiv och föra fram fakta är ingenting annat än rent skitsnack.

Johan Berg 
Arbetsförmedlare och debattör