Klimat.

2020-02-11 12:30
Bild: Shutterstock
Puffetikett
Dagens ETC

Hyllade nattåg till övre Norrland läggs ner: ”Obeskrivligt uselt”

Om tio månader slutar SJ att köra nattåg från Göteborg till övre Norrland. Detta sedan det norskägda bolaget Vy tåg AB tar över sträckan Stockholm–Narvik.

– Det går inte att fortsätta nu när trafiken har delats upp, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ, till SVT.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Trots det massivt ökande intresset för att resa med tåg har SJ nu beslutat att lägga ner sin nattågstrafik på sträckorna från Göteborg till norra Norrland, däribland Luleå och Kiruna.

Det står klart sedan bolaget Vy tåg AB har vunnit upphandlingen på den viktiga nattågssträckan Stockholm-Narvik.

Anbudet från Vy, som tidigare hette Tågkompaniet och ägs av norska staten, låg lägre än det från konkurrerande SJ.

– Det var en ren prisfråga, säger Anna Fällbom, enhetschef på Trafikverket, till TT.

Som en följd av det beslutet läggs nattågen från Göteborg till Norrland ner från 13 december.

”Går inte att fortsätta”

I dagsläget går nattåg från Göteborg till bland annat Östersund, Åre, Luleå och Kiruna. Dessa tågsträckor läggs nu ner av SJ, som inte ser det som möjligt att driva trafiken på sträckorna vidare efter uppdelningen.

– Vi tycker att det har varit bra, men det går inte att fortsätta nu när trafiken har delats upp, säger Jan Kyrk till SVT.

– Vi tycker att det varit viktigt att kunna upphandla sträckor från Göteborg också, och vi tryckte på det i våra samtal med Trafikverket. Men vi har samtidigt förståelse för att det inte gick, fortsätter Jan Kyrk.

När brittiska The Guardian i förra veckan listade Europas bästa sträckor för nattåg kom Stockholm-Narvik i topp.

”Inget kan slå den 20 timmar långa odyssén från huvudstadens centralstation genom Polcirkelns vildmark och vidare till norska staden Narvik”, skriver tidningen.

”Obeskrivligt uselt”

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt kommenterar nyheten på Facebook:

”Det här är så obeskrivligt uselt. Efterfrågan på nattågen stiger, de borde rustas upp så att fler tar dem. Istället leker de affär med verksamheten så att linjer läggs ned.

Låt SJ få ett femtioårskontrakt på nattågen på villkor att att de köper in nya fina vagnar, bygger ut trafiken, har juste Wi-Fi och rimliga priser.”

800dagar

Fakta

SJ har drivit nattågstrafiken på sträckan Stockholm–Narvik sedan 2008.

Det nya nattågsavtalet sträcker sig från 13 december 2020 och fyra år framåt, med möjlighet till två års förlängning.

Totalt rör det sig om över 500 000 resor per år som Vy tåg AB tar över från SJ. Förutom nattågen Stockholm-Narvik berörs även dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.