Klimat.

2020-02-10 14:36
Bild: Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT
Puffetikett
Dagens ETC

Raset för inrikesflyget fortsätter

Den kraftigt vikande trenden för inrikesflyget fortsätter. I januari flög 11 procent färre passagerare inom Sverige än under samma månad i fjol. Göteborg och Malmö tappade en femtedel av passagerarna. 

– Det är en trend som fortsätter från 2019, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia, till DI. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Allt färre svenskar väljer att flyga inrikes. Samtliga tio flygplatser som ägs av statliga Swedavia hade vikande passagerarsiffror under 2019 och nu visar ny statistik att den vikande trenden fortsätter även in i 2020. 

Totalt reste 2 670 000 personer via Swedavias tio flygplatser under januari månad, en minskning med 6 procent. 
Utrikesflyget ligger stabilt eller ökar något, men inrikesflyget minskar rejält. 

Allra mest minskar flygtrafiken från Åre/Östersund, som tappade 31 procent av sina passagerare under januari, jämfört med samma period i fjol. 

Även Malmö och Landvetter/Göteborg tappade 18 respektive 20 procent av sina flygtrafikanter under årets första månad. Bromma/Stockholm minskade inrikesflyget med 9 procent i januari. 

Totalt flög 11 procent färre inrikespassagerare under januari jämfört med samma period i fjol, medan utrikesflyget minskade med 3 procent.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

”Kan förklaras av en ökad miljömedvetenhet”

Orsakerna bakom det minskade inrikesflyget tros vara flera. 

– Till viss del beror det på något dyrare biljettpriser som drivits upp genom ökade kostnader för flygbolagen – dyrare flygbränslepriser, den svaga svenska kronan och regeringens nya flygskatt, sade Jim Hofverberg, kommunikationschef på flygbolaget BRA, till SVT i höstas. 

Även den ökade klimatmedvetenheten och debatten om flygets miljöpåverkan antas vara en bidragande faktor. 

– Debatten har länge fokuserat på just flyg och utsläpp. Ett större grepp har krävts, och vi fasar nu ut våra stora jetflygplan för att hitta andra lösningar, säger Hofverberg. 

Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen, lyfter också ekonomin och klimatmedvetenheten som faktorer bakom den nedgående trenden. 

– Så gott som samtliga inrikeslinjer visar en nedgång 2019. Det har sin förklaring i avmattning av den svenska ekonomin, men det kan inte uteslutas att det också kan förklaras av en ökad miljömedvetenhet och tillgång till alternativa färdsätt, sa hon i en intervju med SVT i januari. 

800dagar

Fakta

Så många flög från Swedavias fem största flygplatser under januari 2020

Stockholm Arlanda – 1 692 144 personer (-12% inrikes, -4% utrikes)

Göteborg Landvetter – 440 493 personer (-20% inrikes, +3% utrikes)

Bromma Stockholm – 162 758 personer (-9% inrikes, +5% utrikes)

Malmö – 122 225 personer (-18% inrikes, -2% utrikes)

Luleå – 85 513 personer (-4% inrikes, +7% utrikes)