Ledare. Andreas Gustavsson.

2020-02-06 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Därför JO-anmäler jag den statliga myndigheten

Ska en myndighet göra reklam för fossilbolag? Nej. Men ändå sker det just nu.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Nu fortsätter den påverka opinionen, kampanjen som Preem sprider, förslaget insprängd bland redaktionellt material hos Bonniers största dagstidningar. På mediespråk kallas det native, till formen en slags bastard mellan reklam och journalistik, men som till sist bara är reklam.

Beställaren avgör budskapet. Och det som Preem vill förmedla är att om företaget nekas tillstånd att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil – med ytterligare miljoner ton koldioxid som konsekvens – riskerar Sverige att drabbas av akut brist på drivmedel.

Varför inte skriva en debattartikel?

Varför köpa sig en dyr kampanj?

Absolut ingen seriös publicist skulle ha gett utrymme åt en artikel som använder den här sortens manipulativ, suggestiv skräckpropaganda. Men tydligen gäller andra regler när företaget öppnar plånboken.

Då rullas röda mattan ut.

Även om affären innebär att Preem kamouflerar sig som en av tidningens egna produktioner. Jag förstår verkligen inte hur beslutsfattarna tänker på Dagens Nyheter och Expressen.

Vilket haveri.

Du måste själv se Preems kampanj för att förstå hur den passerar alla gränser. Den bygger inte på fakta, utan på dina känslor. Att du kan komma att tvingas fly ditt hem. Att din familj inte längre är säker. Att du inte har mat och vatten till dina barn.

Pikant nog har Preem fått hjälp av ett annat Bonnier-företag (Bonnier News Brand Studio) att blanda det här giftpillret, komplett med stirriga preppers som på fullaste allvar säger att det enda rätta är att av barmhärtighet avliva sina älskade husdjur när civilisationen brakar samman.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Jag frågade Naturskyddsföreningen om den här påkostade desinformationen. Där gör juristen Josia Hort en reflektion som det faktiskt är mycket märkligt att inte fler kommit fram till.

Vad håller Energimyndigheten på med?

Ja, den statliga myndigheten har en bärande roll i Preem-kampanjen.

Varje kapitel följer samma formel.

”Jag förbereder mig för ett samhälle utan elektricitet och drivmedel”, säger en prepper.

Han och andra ”intervjuade” – det här är målstyrd reklam, inte journalistik – sätter ett tonläge som är olycksbådande, som utgår från att katastrofen kan vara nära förestående.

Därefter kliver Preem in.

”Förr hade staten ett mycket stort beredskapslager av råolja och produkter lagrade i bergrum runt om i Sverige. Så är det inte längre”, säger Nils-Erik Berg, senior rådgivare på Preem.

Han bekräftar det paranoida.

Sedan intervjuas Energimyndigheten för att ge det hela en seriös, sanktionerad prägel.

Ett, två, tre.

Preppers, Preem, Energimyndigheten.

”Energimyndigheten bidrar till att stärka företagets budskap”, säger Hort.

”De deltar i en kampanj som riktar sig mot en pågående domstolsprövning gällande raffinaderiet.”

Jag frågade naturligtvis också Energimyndigheten hur det här gått till. Kanske hade den medverkande tjänstemannen – en hög chef – blivit vilseledd? Nej, inte alls. Energimyndigheten menar tvärtom att det här är ingår i verksamhetens ”serviceskyldighet”, att ”informera om drivmedelsberedskap och även behov av ökad beredskap för störningar i energiförsörjning på individnivå”.

Ingen ursäkt, ingen pudel.

Först säljer man ut sin trovärdighet till en kampanj för Preem.

Sedan förstår man inte ens konflikten.

Därför anmäler jag nu Energimyndigheten till Justitieombudsmannen (JO).

Det här handlar inte om den enskilde tjänstemannen. Det handlar om att myndigheten verkar oförmögen att kunna skilja mellan att sakligt informera allmänheten och att legitimera ett fossilbolag som vill tvinga igenom en investering som står i direkt konflikt med politiskt satta klimatmål.

Kort sagt, Energimyndigheten gör reklam för Preem.

Det är därmed mina och dina skattepengar som gör reklam för Preem.

Jag accepterar inte att en myndighet uppvisar ett så bristande omdöme, speciellt eftersom den här typen av operationer från fossila aktörer bara kommer att öka när politiker slutligen ingriper mer kraftfullt mot klimatkrisen.

Kanske finns svaret i att myndighetens ledning inte kan navigera i dessa nya medielösningar. Läsare har ofta extremt svårt att uppfatta att native är reklam. Men av en myndighet måste vi kunna förvänta oss mer. Och för att inte individer ska behöva avgöra vad som är lämpligt och olämpligt, krävs det att myndigheten har en tydlig policy att luta sig mot.

Statliga myndigheter ska inte göra reklam för kommersiella särintressen.

Det måste väl ändå vara oförenligt med uppdraget från regeringen?

”Energimyndigheten leder energiomställningen in i ett modernt och hållbart fossilfritt välfärdssamhälle – med hjälp av trovärdighet, helhetssyn och mod”, heter det på den egna webbplatsen.

Nu har man sänkt sin egen trovärdighet.

Nu har man avslöjat att man saknar helhetssyn.

JO borde snarast granska Energimyndighetens symbios med Preem.

Min förhoppning är att det sedan sätts ett tvingande, kristallklart prejudikat för hur samtliga svenska myndigheter ska värna sin egen integritet gentemot fossila företag som saknar etisk kompass.

Denna gång är det Preem.

Nästa gång är det någon annan.